- Услуги
- Актуально
- Строительство
Вступили в силу новые процентные ставки по займам, которые Европейский центральный банк (ЕЦБ) на последнем заседании снизил на 0,25 процентного пункта. Это немедленно отразилось на ставке "Euribor", которая теперь составляет 2%. В результате вырос интерес к ипотечному кредитованию, и спрос достиг рекордных уровней.
Spēkā jaunas aizņēmumu procentu likmes, kuras Eiropas Centrālā banka (ECB) savā pēdējā sēdē pazemināja par 0,25 procentpunktiem. Šis solis tieši ietekmējis arī "Euribor" likmi, kas šobrīd ir samazinājusies līdz 2% un būtiski ietekmē visus, kuri maksā hipotekāros kredītus. Rezultātā novērojams ievērojams pieaugums pieprasījumā pēc mājokļu aizdevumiem, kas sasniedz jaunus rekordus.
Līdz 2027. gadam iecerētais ēnu ekonomikas apkarošanas plāns būvniecības nozarē šopavasar nonācis zem lupas vairākās ekspertu, uzraudzības un sadarbības grupās. Tiek izvērtēta ne tikai līdzšinējo pasākumu efektivitāte, bet arī veiktas korekcijas tiesību aktos, lai precīzāk un mērķtiecīgāk virzītos uz galveno mērķi – panākt, ka arvien lielāka daļa nozarē notiekošo darījumu notiek legāli, ar nodokļiem un pārskatāmību. Īpaša vērība šajā plānā piešķirta būvniecībai – nozarei, kur ēnu ekonomikas īpatsvars jau ilgstoši ir viens no augstākajiem valstī.
Diskusijās Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas apakškomisijā, kur spriests par ēnu ekonomikas samazināšanu būvniecībā, atzīts – ieviestie pasākumi nesuši rezultātu. Finanšu un Ekonomikas ministrijas pārstāvji, kā arī būvniecības nozares eksperti norāda, ka daļa ieviesto sistēmu, tostarp elektroniskā darba laika uzskaite (EDLUS) un ģenerālvienošanās par minimālo algu būvniecībā, bijuši īpaši efektīvi. Statistika to apliecina – laika posmā no 2015. līdz 2020. gadam ēnu ekonomikas apjoms nozarē sarucis no 40% līdz aptuveni 28,7%.
Tomēr pēdējo gadu laikā, ņemot vērā globālos ekonomikas satricinājumus, tostarp inflāciju, būvmateriālu cenu kāpumu un darbaspēka trūkumu, ēnu ekonomika atkal pieņēmusies spēkā. Patlaban tā būvniecībā ir aptuveni 34%, kas nozīmē, ka vairāk nekā trešā daļa no nozarē notiekošā joprojām izvairās no nodokļu nomaksas vai vispār netiek atspoguļota oficiālajā statistikā.
Svarīgi gan saprast, ka šis vidējais procents ir tikai aptuvens rādītājs, kas neatspoguļo visu ainu. Lielie infrastruktūras objekti un valsts pasūtījumi, kuros darbojas būvkomersanti ar skaidru darba laika uzskaiti un līgumiem, ir salīdzinoši caurspīdīgi un labi kontrolējami. Savukārt nelielie remontdarbi, privātmāju būvniecība un dzīvokļu pārveides projekti bieži vien norit ārpus jebkādas uzskaites – “pa draugam” vai “par skaidru”.
Ekonomikas ministrijas pārstāvis Gusts Sproģis uzsvēra, ka lielākais ēnu ekonomikas īpatsvars konstatējams tieši mazos un vidējos objektos. Nereti šajos gadījumos darbus veic fiziskas personas bez jebkādas juridiskas formas vai reģistrācijas – piemēram, flīzētāji, elektriķi, santehniķi, kuriem maksā “uz rokas”, nevis caur bankas pārskaitījumu. Un bieži vien arī bez līguma.
Šādās situācijās valsts zaudē ievērojamus nodokļu ieņēmumus – runa ir par miljoniem eiro. Vienlaikus pasūtītājam šis risinājums var šķist lētāks tikai sākotnēji – ja darbs netiek veikts kvalitatīvi, ja pazūd avansa nauda vai rodas konflikti, nav, pie kā vērsties. Tādējādi kopējās izmaksas mēdz pieaugt, un pasūtītājs ir pilnībā neaizsargāts.
Lai mainītu šo situāciju, šogad tiek sperti vairāki konkrēti soļi. Viens no būtiskākajiem – mainīts slieksnis, no kura būvobjektā obligāti jāievieš EDLUS. Līdz šim tas attiecās uz būvdarbiem, kuru vērtība pārsniedza 350 000 eiro, taču tagad šī robeža samazināta līdz 170 000 eiro. Tas nozīmē, ka daudz lielāks skaits objektu nonāks uzraudzības redzeslokā un būs jāievēro darba laika uzskaite.
Tāpat ir plānots, ka no 2025. gada būvniecības ieceres ierosinātājam būs jāsniedz precīzāka informācija par plānotajām izmaksām Būvniecības informācijas sistēmā. Sākot no 1. novembra, arī privātpersonām būs pienākums norādīt, no kurienes nāk finansējums būvdarbiem – aizdevums, uzkrājumi vai cita izcelsme. Šāda prasība ieviesta ar mērķi padarīt finansējuma plūsmu caurspīdīgāku un samazināt riskus, ka darbi tiek finansēti ar nelegāli iegūtiem līdzekļiem vai “aploksnes” algu atlikumiem.
No 2026. gada plānots vēl viens būtisks solis – precizēt EDLUS ticamības robežas. Patlaban pieļaujamā novirze starp uzskaitīto un reāli nostrādāto laiku ir 20%, taču to paredzēts samazināt līdz 15%, tādējādi samazinot iespēju manipulēt ar datiem par nodarbinātajiem un viņu atalgojumu.
Vēl viens aktuāls jautājums, kas joprojām izraisa diskusijas, ir būvniecība paša spēkiem. Saskaņā ar spēkā esošo regulējumu, iedzīvotājs drīkst pats būvēt māju līdz pat 400 m² platībā. Tomēr, kā uzsver Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboliņš, tik plašu ēku būvēt paša spēkiem praktiski nav iespējams, un bieži vien aiz šī statusa slēpjas nelegāli strādnieki. Tāpēc tiek rosināts šo slieksni samazināt līdz 170 m², jo lielākā daļa privātmāju tāpat ietilpst šajā izmērā. Ekonomikas ministrija šo priekšlikumu atbalsta, un, lai gan normatīvais regulējums vēl nav pieņemts, diskusijas par to turpinās ar mērķi panākt lēmumu līdz gada beigām.
Paralēli kontroles pasākumiem tiek domāts arī par pozitīvu motivāciju. EM izstrādā priekšlikumus, kas paredz iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu par legāli nolīgta darbaspēka izmaksām. Tiek arī izskatīta iespēja ieviest vienkāršotu nodokļu režīmu individuālajiem meistariem – tādiem kā flīzētāji, apmetēji, elektriķi – lai viņiem būtu vieglāk un izdevīgāk darboties legāli. LTRK pārstāvis uzsver: pat neliels nodokļu atvieglojums var būt pietiekams stimuls cilvēkam piekrist oficiālam līgumam un atteikties no “aplokšņu” maksājuma.
Citu valstu pieredze rāda – legalitātes veicināšanai vajadzīgs līdzsvars starp kontroli un motivāciju. Ja pasūtītājiem būvdarbu izmaksas varētu kļūt par attaisnotajiem izdevumiem un ļautu atgūt daļu nodokļu, viņiem būtu daudz lielāka vēlme sadarboties ar legāliem pakalpojumu sniedzējiem. Tā būtu ne tikai ēnu ekonomikas mazināšana, bet arī sabiedrības ieguvums kopumā – lielāka kvalitāte, lielāka drošība un lielāka pārredzamība nozarē, kas ietekmē ikviena ikdienu.
Нелегальная перестройка дома – не просто риск получить штраф. Это часто сложный юридический лабиринт, выйти из которого можно только с профессиональной поддержкой. Ниже мы делимся типичным примером, с которым обратились в наше бюро.
📍 Локация: Bezdelīgu iela, Ogre (точный адрес не раскрывается по этическим причинам)
🔨 Суть проблемы:
Собственник частного дома провёл реконструкцию, увеличив общую площадь застройки с разрешённых 195 м² до 222,2 м², тем самым превысив допустимую плотность застройки участка (норма — 30%). Проектные изменения не были заранее согласованы с буввалде.
⚠️ Что выявила строительная инспекция (Būvvalde):
1. Превышена площадь застройки – необходимо либо уменьшить здание, либо приобрести дополнительную землю (что практически невозможно в жилой застройке).
2. Дом не подключён к центральной воде и канализации – согласно нормативам, при наличии сетей в радиусе 50 м, автономные системы запрещены.
3. Окна новой стены выходят на участок соседа — при расстоянии менее 4 метров это требует регистрации так называемого gaismas servitūts (световой сервитут) в земельной книге.
4. Все указанные нарушения препятствуют вводу дома в эксплуатацию и могут повлечь повышенный налог.
🔨 Что такое Gaismas servitūts?
Это сервитут (право на свет), когда окна постройки расположены слишком близко к границе участка. Согласно 1091 статье Гражданского закона Латвии (Civillikums), установка таких окон возможна только с письменным согласием соседа, зарегистрированным в Zemesgrāmata (земельной книге).
🔨 Риски для владельца:
Дом юридически считается незаконной постройкой (nelikumiska būvniecība).
Без согласований невозможно получить ekspluatācijā nodošana (акт ввода в эксплуатацию).
Būvvalde может применить штрафы, предписания на демонтаж, либо обложить объект повышенным налогом (līdz 3% no kadastrālās vērtības).
Даже при продаже недвижимости возможны проблемы с банками, нотариусами и покупателями.
🔨 Выход из ситуации (что делаем мы):
Юристы и архитекторы BAU fonds разработали для клиента пошаговый план:
1. Подготовка нового генерального плана и корректировка проектной документации.
2. Подача заявки на проект подключения к сетям водоснабжения.
3. Юридическое сопровождение переговоров с соседом о согласии на сервитут (в том числе через компенсацию или договор аренды).
4. Получение временного разрешения на демонтаж элемента здания — как способ отсрочки применения санкций.
✅ Что нужно запомнить:
Самовольное строительство = долгосрочные последствия. Даже небольшое отклонение от проекта может повлечь многолетние задержки, штрафы и невозможность продать или узаконить недвижимость.
🔨 Нужна помощь?
Мы работаем по всей Латвии. Если у вас похожая ситуация – обратитесь за консультацией:
📍 info@baufonds.lv
📍 baufonds.lv
📍 Юридическое и архитектурное сопровождение от профессионалов